Sistemul de ungere Lubrication system


Piesele în mişcare ale motorului trebuie unse, lucru pe care îl face pompa de ulei:





 care prin orificiile de ungere trimite uleiul sub presiune la locul de destinaţie. Unele piese, cum ar fi pistoanele, sunt unse simplu, prin stropire sau barbotare, cu uleiul stropit de către arborele cotit. Uleiul dintre pistoane şi cilindrii este distribuit uniform şi apoi răzuit în baia de ulei de către segmenţi, care au şi rolul de a etanşa camera de ardere. Lubrifiantul este filtrat continuu de către filtrul de ulei

care are rolul de a reţine particulele fine, cum ar fi aşchiile mărunte de metal, care se desprind în timpul funcţionării. Uleiul lucrează în condiţii extrem de vitrege (temperaturi ridicate, contaminare cu produse de ardere sau alte substanţe), de aceea trebuie înlocuit periodic. Nivelul uleiului poate scădea, deoarece o parte din ulei pătrunde în camera de ardere datorită imperfecţiunilor segmenţilor şi este ars. Dacă segmenţii se gripează sau se uzează accentuat, o cantitate semnificativă de ulei pătrunde în camera de ardere, în această situaţie fumul de la eşapament devine albăstrui. Fabricantul vehiculului precizează intervalele de schimb ale uleiului şi filtrului. Nivelul uleiului din baie se controlează cu joja. O parte din produsele de ardere pătrunde în carter (sub segmenţi), contaminând uleiul şi crescându-i aciditatea. Dacă motorul este rece, o parte din combustibil condensează pe pereţii reci ai cilindrilor, fiind răzuit de segmenţi împreună cu uleiul şi pătrunde în baia de ulei, determinând diluarea acestuia. Astfel, capacitatea de ungere scade, nivelul din baie creşte, lucru care trebuie verificat cu joja. În situaţia aceasta, uleiul, care de obicei se aprinde greu, devine inflamabil.
     Uleiul are rolul de a unge piesele în mişcare, formând o peliculă fină (film) de lubrifiant pe suprafaţa acestora. Principalele caracteristici ale uleiului sunt vâscozitatea (viteza cu care curge printr-un orificiu)  şi onctuozitatea (capacitatea de a adera la o piesă). Dacă piesele în mişcare nu sunt unse, acestea se gripează.
Nivelul uleiului poate creşte, dacă pătrunde în el carburant (din cauza amintită mai sus), sau lichid de răcire. Acesta din urmă se poate amesteca cu uleiul dacă blocul motor este crăpat sau garnitura de chiulasă este arsă. Garnitura de chiulasă etanşează asamblarea dintre chiulasă şi blocul motor. Dat fiind că aici se găseşte camera de ardere, orificii de ulei şi lichid de răcire, arderea garniturii de chiulasă poate permite amestecul acestor fluide, precum şi pătrunderea lor în camera de ardere. Cauza cea mai frecventă a arderii acestei garnituri este strângerea insuficientă a prezoanelor de fixare a chiulasei.


Post a Comment

0 Comments