Sistemul de eşapament




Are rolul de a evacua gazele arse, foarte fierbinţi şi care dispun încă de o mare cantitate de energie, din motor în mediul înconjurător. Lipsa de etanşeitate a acestuia poate fi foarte periculoasă, deoarece gazele arse pot pătrunde în habitaclu. Purificarea gazelor cade în sarcina catalizatorului  , care are o structură spongioasă, acoperită de un strat subţire de platină.
Aici au loc două reacţii chimice: o reducere, care degajă oxigen şi o oxidare puternică, care elimină o mare parte a noxelor. Este bine de ştiut că acest dispozitiv funcţionează doar la temperaturi înalte, de aceea este bine să evitaţi mersul pe distanţe scurte, deoarece catalizatorul nu se va încălzi destul pentru a fi eficient. De asemenea, trebuie ştiut că vehiculele echipate cu catalizator trebuie alimentate cu benzină fără plumb, în caz contrar aditivul din benzină (tetraetil de plumb) se va depune pe stratul de platină, colmatând dispozitivul.
Energia remanentă a gazelor de eşapament poate fi valorificată de turbocompresor, a cărui turbină foloseşte energia gazelor arse pentru a antrena un compresor, care comprimă aerul destinat motorului, făcând posibilă arderea unei cantităţi sporite de combustibil, crescând astfel puterea şi randamentul acestuia.
Motorul cu ardere internă este un agregat puţin eficient, valorificând doar o mică parte a combustibilului utilizat. (aproximativ 33% din acesta este transformat în lucru mecanic util, restul se pierde sub formă de căldură cedată mediului sau prin frecare). Motorul Diesel, mai ales dacă este echipat cu turbocompresor, are randament mai ridicat, astfel un TurboDiesel industrial atinge un randament de 45-50%.


Trbocompresor :


Structura catalizatorului şi amplasarea lui pe vehicul:




Catalizator: 






Post a Comment

0 Comments