Dacă se ridică vehiculul pe un elevator, se porneşte motorul, se cuplează transmisia, roţile motoare ale acestuia se vor roti identic. Dacă însă blocăm una dintre roţi, cealaltă se va roti de două ori mai repede. Fenomenul are şi conotaţii negative, de exemplu, iarna, la plecarea de pe loc, când una dintre roţi e pe o suprafaţă uscată, iar cealaltă pe gheaţă, tracţiunea e transferată roţii care este pe gheaţă, aceasta rotindu-se mai uşor…Pentru a contracara acest fenomen, se foloseşte diferenţialul autoblocabil, sau cel cu alunecare limitată (Thorsen).
Diferenţialul autoblocabil se regăseşte mai ales la vehicule cu tracţiune integrală, caz in care, pe lângă diferenţialele de pe axe, care sunt de tip simetric, se montează şi diferenţial interaxial, de regulă asimetric, care asigură transferul cuplului motor în proporţii diferite între axele faţă/spate (roţile faţă/spate parcurg şi ele drumuri diferite). Pentru simplificarea construcţiei, de multe ori diferenţialul interaxial se înlocuieşte cu un viscocuplaj.
0 Comments