Masinile comercializate in SUA ar putea fi obligate ca dupa 2015 sa detina "cutii negre", unitati care inregistreaza o serie de date importante: viteza vehiculului, pozitia pedalei de acceleratie, timpii de declansare a airbag-urilor, fortele de acceleratie. Legea care prevede acest lucru a fost deja aprobata de Senatul SUA si urmeaza sa fie dezbatuta si in Camera Reprezentantilor. Daca va primi unda verde si din partea acestui for, legea va intra in vigoare in 2015.
In cazul unui accident grav, serviciile medicale sau echipajele de descarcerare au voie sa verifice datele din "cutia neagra" fara permisiunea proprietarului, pentru a afla care sunt cauzele producerii accidentului Asa cum au si avioanele, masinile pot fi si ele dotate cu cutii negre.
Evident, motivul este unul lesne de inteles: in cazul unui accident, evaluarea masinii poate fi facuta mai usor. Astfel, asiguratorul si politia pot afla in cazul unui accident grav daca soferul a apasat frana, daca avea centura de siguranta, daca sistemele de siguranta ale masinii functionau, etc. Dar sa ajungem oare la asa ceva?
Cutia neagra nu va putea fi inactivata si, cel mai probabil, detinatorul autovehiculului va cunoaste foarte putine detalii despre ea.
Cutia neagra pentru autovehicule a fost creata, inca din 2009, de catre japonezii de la Sharp, dar montarea unui asemenea aparat nu a fost impusa in nicio tara pana acum. Cutia neagra de la Sharp are capacitatea de a inregistra pana la sase ore de calatorie.
In Europa, cutiile negre sunt folosite in special in Germania si Franta. Sistemul Unfall Datenn Speisher (UDS) care se traduce prin Stocare Date Accident are un pret de aproximativ 200 de euro.
Cutia neagră pentru maşini are aproximativ opt centimetri pătraţi şi se amplasează, în principiu, sub scaunul şoferului. Acest dispozitiv preia date de la computerul de bord, dar poate înregistra şi independent parametri importanţi pentru stabilirea cauzelor unui accident. Sunt stocate informaţii despre regimul de funcţionare a motorului, timpul, data şi ora producerii evenimentului, viteza, acceleraţiile longitudinală şi transversală ale maşinii, rotaţia autovehiculului, funcţionarea luminilor, funcţionarea semnalizatoarelor şi a stopurilor de frână.
Ideea folosirii cutiei negre la masini este una motivata de numarul foarte mare de accidente rutiere. Informatiile stocate vor putea fi folosite si de politisti sau procurori pentru stabilirea vinovatiei soferilor dar si de producatorii auto care pot imbunatatii capacitatile de franare, de exemplu, a masinilor in diferite situatii. Mi-ar placea sa vad si obligativitatea producatorilor de a monta pe masini sisteme care sa detecteze alcoolemia in aerul expirat al soferului sau vreun sistem care sa detecteze nivelul de oboseala ori gradul de atentie al soferului.
1 Comments