Ambreiajul descriere.


  Rolul ambreiajului este de a permite decuplarea/cuplarea progresivă a motorului la transmisia vehiculului. Permite astfel pornirea lină de pe loc, schimbarea fără efort a treptelor de viteză, precum şi oprirea roţilor motoare fără a se opri şi motorul.




    Ambreiajul permite cuplarea /decuplarea prin fricţiune a arborelui cotit şi a arborelui de intrare(primar) al cutiei de viteze, prin intermediul frecării controlate între cele două feţe ale discului de ambreiaj, respectiv placa de presiune şi volanta motorului. Din punct de vedere constructiv, ambreiajul uscat se compune din trei părţi:

  Placa de presiune:




 Discul de ambreiaj:




 Rulmentul de presiune:




Principiul de funcţionare este simplu: cu pedala de ambreiaj eliberată, rulmentul de presiune nu acţionează asupra diafragmei, astfel aceasta apasă puternic asupra discului de ambreiaj, prinzându-l între volantă şi placa de presiune, ambele fiind solidare cu arborele cotit. În acest fel, motorul transmite cuplul motor spre arborele primar al cutiei de viteze, care transmite mişcarea arborelui secundar, apoi diferenţialului, antrenând roţile motoare cu raportul de transmitere selectat.


   Dacă pedala de ambreiaj este apăsată, discul de ambreiaj nu mai este presat între volantă şi placa de presiune, întrerupând transmiterea mişcării. La pornirea de pe loc, antrenarea discului de ambreiaj se face prin patinare progresivă, făcând posbilă pornirea lină. În timpul patinării ambreiajului, o parte din energia motrice generată de motor se pierde, generând căldură datorită frecării. Pe măsură ce roata este antrenată din ce în ce mai repede, frecarea scade la zero în momentul în care discul de amreiaj şi volanta ajung să aibă aceeaşi turaţie. 


  Datorită frecării se generează o cantitate considerabilă de căldură, de aceea nu se patinează o perioadă lungă de timp, sau cu turaţii mari, deoarece există pericolul arderii garniturilor de fricţiune ale ambreiajului sau decălirii diafragmei (de multe ori aceasta devine albăstruie din cauza căldurii). Nici rulmentul de presiune nu se foloseşte prea mult, deoarece există pericolul gripării acestuia, fenomen marcat de o uruială sau un fluierat metalic, care pot fi auzite la apăsarea pedalei de ambreiaj. În acest scop este recomandabilă eliberarea completă a pedalei de ambreiaj după patinare, fără a ţine piciorul pe ea, apăsând-o puţin, deoarece rulmentul de presiune ar fi silit, prin anularea jocului dintre acesta şi diafragmă, să lucreze continuu.


   Defecţiunile cele mai frecvente ale ambreiajului sunt crăparea diafragmei, datorită oboselii materialului, uzarea garniturilor de fricţiune de pe discul de ambreiaj şi griparea rulmentului de presiune. Datorită dimensionării sale, ambreiajul joacă şi un rol de siguranţă în transmiterea momentului motor, evitând ruperea semiaxelor planetare. Există şi alte tipuri de ambreiaj, dar principiul de funcţionare este identic: transmiterea prin frecare controlată a momentului motor între doi arbori. Unul dintre aceste sisteme de ambreiaj este cel umed, care lucrează în baie de ulei, cu discuri multiple sau ambreiajul centrifugal, care este folosit în sisteme automate, de exemplu la fierăstraie cu lanţ.

Post a Comment

0 Comments