Sonda Lambda sau functionarea anormala a motorului.






 Sonda Lambda este un senzor montat pe galeria de evacuare si conectat la (ECU) Unitatea de control a motorului, 
Sonda Lambda are rolul de a regla amestecul aer/combustibil – prin comanda asupra injectiei de benzina – astfel incit acest amestec sa fie optim regimului de moment  al motorului. Daca sonda gaseste prea mult oxigen in gazul evacuat, inseamna ca motorul merge cu un amestec prea sarac (in combustibil); prin urmare, este marita cantitatea de benzina.
Daca, dimpotriva, este prea putin oxigen in evacuare, inseamna ca amestecul este prea bogat si ECU reduce cantitatea de benzina din admisie. Defectarea sondei duce la functionarea anormala a motorului. La fel si defectiunile de etansare a admisiei de aer/circuitelor de reglaj vacuumatic – asa-numita admisie de „aer fals“ – induce in eroare sonda Lambda care da informatia ca amestecul este prea sarac.


 Prin urmare, electronica (ECU) va „pompa“ mai multa benzina in injectoare  (corespunzator cantitatii de aer aspirat in mod normal plus  cel fals) si motorul va functiona cu explozi  in evacuare, eventual se „ineaca“. Dupa reglajul amestecului aer-combustibil necesar unei arderi cit mai bune, gazele evacuate ajung in asa-numitul „catalizator“ unde, intr-adevar, gazele se oxideaza la contactul cu platina si celelalte materiale de reactie. Functionarea defecta a unui motor cu o sonda de Lambda defecta determina utilizarea de amestec bogat, rezultand un consum marit de benzina, deteriorarea in scurt timp a catalizatorului si uzura prematura a motorului, provocata deconsumul marit de benzina care ajunge in baia de ulei. Prin folosirea unui astfel de echipament se poate ajunge la o reducere a emisiilor de pina la 90%.





 Cum pot sa ştiu dacă sonda lambda este defectă?
Din păcate, simptomele unui senzor defect sau lent nu sunt întotdeauna masurabile si evidente. Printre simptomele sondelor lambda defecte sunt:


-  Eşec la testul emisiilor (caracteristic, o concentraţie mare de CO şi/sau HC)
-  Catalizator defect (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
-  Consum crescut de carburant (cauzat de o concentraţie mare de carburant)
-  Motorul funcţionează neregulat
-  Performanţe reduse ale motorului


 Care sunt cauzele defectării sondei lambda?  Sonda lambda se poate defecta repede dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile sistemului de răcire, utilizarea produselor de etanşare din silicon în motor şi unii aditivi pentru carburant. Chiar şi o cantitate redusă de benzină slab rafinată poate defecta o sondă lambda. Factorii de mediu, precum stropii de pe şosea, sarea, uleiul şi murdăria pot cauza defectarea senzorului, ca şi şocurile termice, tensiunea mecanică sau manevrarea incorectă.

Post a Comment

0 Comments